Informacje

Gabinet: urlop na żądanie - wybawienie czy przekleństwo? Gabinet: urlop na żądanie - wybawienie czy przekleństwo? Hot



Jeśli pracujemy u kogoś w gabinecie na pewno uważamy możliwość wzięcia dnia wolnego bez wcześniejszych uzgodnień z pracodawcą za cudowny ratunek w awaryjnych sytuacjach. Taki punkt widzenia zmienia się o 180?, kiedy sami znajdziemy się na pozycji pracodawcy. Wtedy każda nagła nieobecność pracownika powoduje niesamowite zamieszanie i duży problem w gabinecie. Umówione klientki czekają na zabieg, podczas gdy nie ma im go kto wykonać. Dobrze, jeśli jesteśmy w stanie znaleźć szybkie zastępstwo w takich sytuacjach, nie można jednak zapomnieć o tym, że klientki mogą nie być do końca zadowolone z opieki obcej osoby.


Jak tą sprawę reguluje prawo?

Każdy pracownik ma w ciągu roku prawo do 4 dni urlopu na żądanie. Może go wykorzystać jednorazowo, każdy dzień pojedynczo lub w każdej możliwej dowolnej kombinacji. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że urlop na żądanie jest niejako częścią urlopu wypoczynkowego. Oznacza to, że jeśli nie wykorzystamy urlopu na żądanie ? dni wolne przysługują nam w ramach urlopu wypoczynkowego.

Wspomniane 4 dni przysługują każdemu pracownikowi niezależnie od stażu pracy (jest to spowodowane jego przynależnością do urlopu wypoczynkowego). Warto jednak zaznaczyć, że niewykorzystany urlop na żądanie nie przechodzi na rok następny. Tak więc, każdego roku mamy prawo wyłącznie do 4 dni ? nawet jeśli zmienimy miejsce pracy.

Kiedy powinniśmy zgłosić urlop na żądanie?

1088345_communication_4.jpgUrlop na żądanie zgłaszamy pracodawcy najpóźniej w dniu jego rozpoczęcia. Nie jest wymagana żadna forma takiego zgłoszenia ? możemy to zrobić np. telefonicznie. Warto zaznaczyć, że pracodawca ma obowiązek wyrażenia zgody na taki urlop ? nie może nam odmówić. Ponadto pracownik nie jest zobowiązany do informowania pracodawcy o przyczynie urlopu.

Kiedy nie mamy prawa do urlopu na żądanie?

Pracodawca powinien odmówić nam udzielenia zgody na urlop na żądanie, w sytuacji gdy pracujemy zbyt krótko i nie nabyliśmy jeszcze prawa do urlopu wypoczynkowego lub gdy cały przysługujący na dany rok urlop wypoczynkowy lub urlop na żądanie został już przez nas wykorzystany.

Sprawa wydaje się być prosta i przejrzysta, przynajmniej z punktu widzenia przepisów. Jak jednak zachować się kiedy przyjdzie nam się zmierzyć z tym problemem w praktyce?

Co zrobić?

1022488_heavy_traffic.jpgJeśli jesteśmy pracownikiem nie mamy powodu do zmartwień. Warto jednak pamiętać, żeby wykorzystywać urlop na żądanie w naprawdę awaryjnych sytuacjach. Nikt nie odbierze nam prawa do odpoczynku, ale jeśli będziemy nadużywać zaufania pracodawcy ? na pewno nie wpłynie to pozytywnie na wzajemne stosunki i atmosferę w pracy. Pamiętajmy, że nasza niespodziewana nieobecność na pewno da się we znaki naszym kolegom, którzy będą zmuszeni pracować podwójnie.

W wypadku pracodawcy, sprawa jest niestety bardziej skomplikowana. Co zrobić, aby nie doprowadzić do chaosu w gabinecie i zdenerwowania klientek? Jeśli jesteśmy praktykującymi specjalistami, a chwilowo zajmujemy się wyłącznie zarządzaniem gabinetem, możemy w takiej sytuacji sami przejąć część obowiązków nieobecnego pracownika, a resztę rozdzielić między pozostałą część załogi.

Jeśli mamy pod swoimi skrzydłami praktykantki ? możemy powierzyć im część mniej odpowiedzialnych prac, a te bardziej skomplikowane rozdzielić pomiędzy resztę personelu. W tym miejscu warto zastanowić się nad zapisywaniem kontaktu do praktykantów, którzy już opuścili nasz gabinet, a może będą mieli możliwość zastąpić nieobecną osobę na 1 dzień.

Większy problem z urlopem na żądanie będą mieli pracodawcy zatrudniający tylko jednego pracownika. W takiej sytuacji ratunkiem może okazać się dobrze prowadzona kartoteka, w której znajdziemy kontakt do naszych klientek. W naprawdę awaryjnej sytuacji możemy zadzwonić i poprosić o zmianę terminu wizyty. Pamiętajmy, że jest to ostateczność ? zawiedziona klientka może pójść do innego gabinetu i więcej do nas nie wrócić.

1223590_notebook_wih_spiral_and_red_cover.jpgKontakty do naszych klientek mogą również okazać się pomocne, jeśli znajdziemy zastępstwo dla naszego pracownika. Szczególnie stałe klientki, które proszą o konkretną osobę zapisując się na wizyty, powinny od nas otrzymać informację o zmianie osoby wykonującej zabieg. Pozwoli to uniknąć uczucia dezorientacji podczas wizyty w gabinecie i na pewno spowoduje wzrost zaufania do naszej działalności.

W takich awaryjnych sytuacjach powinniśmy mieć w zanadrzu kilka osób, które mogłyby zastąpić naszego pracownika. Mogą to być tak jak już wspomniałam ? praktykantki, ale także byłe pracownice, koleżanki ze szkoły itd. Może się zdarzyć, że żadna z tych osób nie będzie w stanie nas uratować, ale im więcej nazwisk w notesie ? tym większa szansa na sukces.

Na koniec warto wspomnieć o wynagradzaniu naszym klientom opóźnień, zmieniana terminu zabiegu lub osoby, która go wykonuje. Aby pozostawić po sobie dobre wrażenie możemy zaoferować klientce rabat, czy dodatkowy zabieg w innym terminie. Pozwoli to zatrzeć złe wrażenie i przekuć drobne zniecierpliwienie na radość z otrzymanego prezentu.


Czytano: 2798
Ilość publikacji: 2051
  Artykuł miesiąca: 0
  Wyróżnienia: 0
O autorze: Największy Internetowy Magazyn Profesjonalistów Branży Kosmetycznej i SPA. Pierwszy, a zarazem najbardziej dynamicznie rozwijający się portal branżowy o charakterze naukowo - informacyjnym.


POLECAMY
więcej artykułów z tej kategorii


Oko w oko
Mega Oxy najbardziej innowacyjne urządzenie do infuzji tlenowej
Oko w oko
Bezprzewodowy sensor nawilżenia skóry
Oko w oko
Lekarstwo na blizny i zmarszczki?
Oko w oko
Kapsaicyna - za czy przeciw?
Oko w oko
Kurkuma nie ma działania terapeutycznego
Oko w oko
Sylwestrowa stylizacja z Noble Lashes i DDTVN
Oko w oko
Dr Google na wszystko - na urodę, na chorobę
Oko w oko
Uważajcie na kuracje oczyszczające organizm!
Oko w oko
Wydanie specjalne LNE już na rynku!
Oko w oko
Najnowsze badania wskazują, że regularna depilacja woskiem, przycinanie lub usuwanie włosów intymnych maszynką czterokrotnie zwiększają ryzyko zakażenia chorobami przenoszonymi drogą płciową.
Oko w oko
Kosmetyczne limuzyny - wyprzedaż rocznika 2016!
Oko w oko
Zamykanie naczyń na światowym poziomie
Oko w oko
Kolejny Instytut Image
Oko w oko
Wielki sukces 34. Kongresu i Targów LNE!
Oko w oko
Laser frakcyjny co2 w gabinecie
Oko w oko
Oferuj klientom to, czego pragną, a nie to co myślisz, że pragną
Oko w oko
Kosmetolog, który może wykonywać iniekcje - to możliwe?
Oko w oko
Sprzedawaj korzyści, a nie usługi, a salon będzie pełen klientek!
Oko w oko
Kasa fiskalna do salonu kosmetycznego? Mała, elegancka i funkcjonalna!
Oko w oko
Waxperts - Nowa generacja wosków do depilacji!
  Forum