UVB bardziej szkodliwe niż UVA UVB bardziej szkodliwe niż UVA Hot

Badania dowodzą, że promieniowanie UVB wywołuje trudniejsze do naprawy uszkodzenia materiału genetycznego niż spowodowane przez UVA

Według doniesień amerykańskiego czasopisma Journal of the Federation of American Societes for Experimental Biology (FASEB) zarówno UVA oraz UVB uszkadzają DNA jednak promieniowanie UVB wywołuje trudniejsze do naprawy uszkodzenia materiału genetycznego.

Badania prowadzone przez Dr Ahmada Besaratinia w City of Hope National Medical Centre dowodzą, że skóra narażona na promieniowanie UVB jest bardziej podatna do rozwoju raka.

Uszkodzenia wywołane przez UVA są łatwiejsze do naprawy

Zespół naukowców poddał komórki ekspozycji na promieniowanie UVA, UVB oraz sztuczne światło słoneczne, a następnie porównał je do nienaświetlanej grupy kontrolnej w celu oceny mechanizmów naprawy komórkowej.
Badania dowiodły, że uszkodzenia wywołane przez UVA są sukcesywnie naprawiane o wiele sprawniej aniżeli uszkodzenia wywołane przez UVB. Obecnie producenci preparatów anty-UV na koncentrują swoją uwagę na poprawie ochrony przeciwko UVA. Chociaż naukowcy i lekarze podkreślają, że istnieje niebezpieczeństwo podczas dłuższej ekspozycji na promieniowanie UVA, promieniowanie UVB nie powinno być pomijane.

UVB rownież odgrywa rolę w starzeniu się skóry

Najnowsze badania opublikowane w Experimental Dermatology wykazały, że UVB odgrywa znaczącą rolę w fotostarzeniu - procesie, który jak do tej pory uważano, był wyłącznie powiązany z UVA.
Chociaż promieniowanie UVB nie penetruje głęboko skóy prowadzi jednak do uszkodzeń w jej glębszych warstwach.

- Świalo słoneczne wywołuje uwolnienie enzymów w zewnętrznych warstwach skóry, które wędrują głębiej i wywolują uszkodzenia - wyjaśnia Daniel B Yarosh naukowiec AGI.
Zatem nie powinniśmy koncentrować się jedynie na ochronie przeciwko promieniowaniu UVA lecz skutecznie chronić skórę przed promieniowaniem UVB.