Substancja chroniąca przed rakiem skóry Substancja chroniąca przed rakiem skóry Hot

Z badań opublikowanych w tym miesiącu przez University of Colorado Cancer Center wynika, że ​​wyciąg z ostropestu- sylibinina, zabija komórki skóry zmutowane przez promieniowanie UVA i chroni przed uszkodzeniem przez promieniowanie UVB, chroniąc tym samym przed fotostarzeniem i rakiem skóry wywołanym UV.

„Kiedy mamy do czynienia z komórką uszkodzoną przez promieniowanie UV, to albo chcemy ją naprawić lub zniszczyć, tak by nie spowodowała raka skóry. Pokażemy, że sylibinina jest zdolna do obu zachowań"- mówi dr Rajesh Agarwal, główny autor programu profilaktyki i kontroli nowotworów w CU Cancer Center, profesor w Skaggs School of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences.

Pierwsze badanie opublikowane w czasopiśmie Photochemistry and Photobiology było pracą nad ludzkimi komórkami skóry, poddanymi promieniowaniu UVA. Z sylibininą, tempo w jakim te uszkodzone komórki ginęły, gwałtownie wzrosło. "Kiedy ludzkie komórki skóry - keratynocyty - potraktujemy sylibininą nic się nie stanie. To nie jest toksyczne. Ale kiedy zniszczymy te komórki promieniowaniem UVA, leczenie sylibininą zabije komórki, usuwając te zmutowane, które mogą powodować raka skóry i fotostarzenie"- powiedział Agarwal.

W szczególności badanie pokazuje, że leczenie wstępne sylibininą spowodowało wzrost uwalniania reaktywnych form tlenu (ROS) w komórkach narażonych na UVA, co prowadzi do wyższych wskaźników śmierci komórkowej.

Drugie badanie, opublikowane w tym miesiącu przez tych samych autorów w czasopiśmie Molecular Carcinogenesis,  pokazuje, że zamiast zabijania komórek uszkodzonych przez promieniowanie UVA, leczenie sylibininą chroni komórki ludzkie przed uszkodzeniem przez promieniowanie UVB, co stanowi około 5% promieniowania słonecznego, docierającego do Ziemi.

Agarwal sugeruje, że zapobieganie rakowi skóry indukowanemu przez UV może przebiegać na dwa sposoby: poprzez ochronę przed uszkodzeniami DNA lub zabijanie komórek z uszkodzonym DNA. W przypadku UVA, sylibinina zabija uszkodzone komórki, w przypadku UVB chroni, poprzez zwiększenie ekspresji komórek na białka interleukiny-12, które szybko działa, naprawiając uszkodzone komórki.

"Minęło 20 lat pracy nad tym związkiem- sylibininą"- mówi Agarwal. "Po raz pierwszy zauważyłem jego skuteczność w leczeniu skóry i nowotworów litych, a teraz mamy dużo bardziej kompletny obraz mechanizmów, które pozwolą na wykorzystanie tego związku."

Agarwal i współpracownicy nadal testują skuteczność sylibininy w zapobieganiu i leczeniu nowotworów w liniach komórkowych oraz na modelach myszy, ale pracują również w kierunku prób na ludziach w celu opracowania terapii na bazie sylibininy.

Źródło: Eurekalert!