Informacje

Przebojowa kariera perfum Przebojowa kariera perfum Hot

Ile można wydać na ekskluzywne pachnidło? Kto zyskał miano pierwszego perfumiarza oraz ile czasu należy poświęcić na skomponowanie idealnego zapachu? Ciekawostki dla pasjonatów tematu!

Brytyjski projektant Clive Christian stworzył najdroższe perfumy na świecie - Imperial Majesty. Ich cena to 215 tys. dol. za 500 ml. Warto wiedzieć, że istnieje jedynie 10 flakonów tego zapachu, które swoją cenę zawdzięczają przede wszystkim korkowi zdobionemu18-karatowym złotem i diamentem. Dotychczas na ten wyjątkowy wydatek zdecydowały się jedynie trzy osoby na świecie. Co ciekawe, te same perfumy bez tego niezwykłego zamknięcia można nabyć już za "jedynie" 2 tys. dol.

Teraz słów kilka o samej cenie wyjątkowych zapachów. Wiemy, że dobre perfumy muszą dużo kosztować, ale dlaczego. Ponieważ dla uzyskania 1 kg esencji zapachowej potrzeba np. tony kwiatów pomarańczy, dwóch ton kwiatów gardenii, 8 mln kwiatów jaśminu oraz  600-800 kg płatków róży. Ponadto kwiaty trzeba zbierać w określonych momentach dnia, bo np. w południe są one inne niż nad ranem. Stąd kilogram np. masła irysowego, które daje znakomite rezultaty w połączeniu z innymi składnikami, kosztuje 80 tys. dolarów. Jak wyjaśnia prof. Mirosław Wełniak z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu -  Jednak cena składników to i tak tylko 3 proc. całkowitej ceny perfum. Resztę stanowią marka i marketing.

Osoba zajmująca się komponowaniem zapachów to prawdziwy mistrz. Żeby „nos” stworzył odpowiednią mieszankę potrzebne jest wiele prób oraz mnóstwo czasu. Jak długo? Nawet 15 lat. Wszystko dlatego, że perfumy składają się z 50 do nawet 700 zapachów, a ich twórca ma do dyspozycji około 400 substancji pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego i ok. 4 tys. zapachowych składników syntetycznych. Ciekawostką może być fakt, że perfumiarze ubezpieczają swoje niebanalne "narzędzie pracy", niektórzy z nich nawet na 3 mln dolarów.

Kim był pierwszy znany wytwórca wonnych zapachów? Z tego co wiemy, był to pochodzący z Mezpopotamii Taputti. To on zapisywał wymyślone receptury, konieczne do uzyskania danej substancji na glinianych tabliczkach. Poza tym, to właśnie mieszkańcy wspomnianej Mezopotamii jako pierwsi zaczęli korzystać z właściwości pachnideł. Ale nie oni jedni, do grupy najwcześniejszych konsumentów należy dopisać obywateli Chin oraz Indii. W następnej kolejności perfumy dotarły do Grecji, Persji, Egiptu i Rzymu, by wkrótce rozprzestrzenić się na cały świat.

Z czasem moda na ładny zapach ciała opanowała współczesnych. Starożytni Grecy byli znani z niezwykłej dbałości o własną higienę. Swoją skórę namaszczali więc co najmniej dwa razy dziennie. Jak wskazuje prof. Wełniak - Niestety każdą część ciała perfumowali innym olejkiem, w rezultacie mogło to pachnieć strasznie. Umiaru w tej kwestii nie znali również Rzymianie, oni to pachnidła dodawali nawet do jedzenia i wina. Ustalili więc niechlubny rekord – zużyli 3 tys. ton kadzidła i 500 ton mirry w 1 roku n.e.

Moda na perfumowanie utrzymała się również w renesansie. Ten okres nazywa się odwrotem od higieny, dlatego tak istotne było przykrywanie brzydkich zapachów tymi ładnymi. Jak wyjaśnia prof. Mirosław Wełniak -  Postępowano tak, by nie myć się wcale, ale obficie zlewać się perfumami, by likwidować przykry zapach powodowany niemytym ciałem. Francuzi, których dziś uważa się za wzór elegancji, w tamtych czasach absolutnie nie byli eleganccy.

Przykład? Podobno Henryk IV, francuski król śmierdział tak bardzo, że Maria Medycejska, jego kandydatka na żonę zemdlała podczas pierwszego spotkania. Warto wiedzieć, że Ludwik XIV komponował własne perfumy, a Ludwik XV wprost zalewał się specjalnie skomponowanym zapachem: „Perfumowany Dwór”.

Sytuacja w Anglii nie była przyjemniejsza. Królowa Elżbieta, która uważana była za czyścioszkę myła się, o zgrozo, trzy razy do roku. Popularność perfum wśród władców była ogromna na tyle, że Karol I miał nawet swojego specjalnego doradcę do spraw zapachu. Angielska ulica też nie należała do ładnie pachnących. W szpitalach, fabrykach, na ulicach stało się konieczne używanie jakiegoś zapachu. Inaczej można było umrzeć z niechęci do zapachu – powiedział prof. Wełniak.

 A jak kształtowała się historia wody kolońskiej? Ten specyfik pojawił się dopiero na początku XVIII wieku za sprawą Włocha Johanna Maria Farina. Był znany pod nazwą 4711, bo w budynku o takim numerze znajdowała się wytwórnia tej wody kolońskiej. Jak twierdzi nasz ekspert -  Sposób jej wytwarzania był długo tajemnicą rodu Farina, a używali jej praktycznie wszyscy władcy Europy. Co ciekawe, wodę kolońską o indywidualnym charakterze, specjalnie skomponowaną dla siebie miał Napoleon. W jej skład wchodził m.in. rozmaryn, olejek pomarańczowy oraz inne substancję, które miały za zadanie chronić męża stanu przed chorobami, które wówczas szerzyły się w Europie.

Obecnie najsłynniejszym zapachem świata jest Chanel No.5. Jak powstały te perfumy? Skomponował je urodzony w Moskwie Ernest Beaux, który schronił się we Francji po rewolucji październikowej. Na plaży w Cannes został przedstawiony Coco Chanel. Ta z kolei zaproponowała, by artysta zapachu zaprojektował perfumy, które będą odzwierciedlać jej osobowość. Jako że podobno Beaux przywiózł ze swej ojczyzny gotowe kompozycje perfumeryjne, po prostu wybrał z nich tą najbardziej udaną. Kompozycja 130 składników przypadła do gustu Coco Chanel. Francuska projektantka mody bez zastanowienia zapachowi nadała numer „5”, ponieważ była to jej ulubiona cyfra.

Jakie jeszcze zapachy zrobiły furorę na całym świecie? Prócz wspomnianego Chanel No.5, powody do satysfakcji mogą mieć twórcy zapachu „White rose”. Ta kompozycja oparta na aromacie fiołka, jaśminu oraz białej róży podbiła serce brytyjskiej królowej Elżbiety II. Z kolei prezydent Ronald Regan upodobał sobie bardzo męski zapach przypominający drewno i przyprawy. John F. Kennedy nie używał wód kolońskich bo uważał, że jego zapach jest już wystarczająco atrakcyjny i chyba się nie mylił – twierdzi prof. Wełniak

Źródło: PAP


Czytano: 6199
Ilość publikacji: 2051
  Artykuł miesiąca: 0
  Wyróżnienia: 0
O autorze: Największy Internetowy Magazyn Profesjonalistów Branży Kosmetycznej i SPA. Pierwszy, a zarazem najbardziej dynamicznie rozwijający się portal branżowy o charakterze naukowo - informacyjnym.


POLECAMY
więcej artykułów autora kosmetologia.com.pl


Oko w oko
Mega Oxy najbardziej innowacyjne urządzenie do infuzji tlenowej
Oko w oko
Bezprzewodowy sensor nawilżenia skóry
Oko w oko
Lekarstwo na blizny i zmarszczki?
Oko w oko
Kapsaicyna - za czy przeciw?
Oko w oko
Kurkuma nie ma działania terapeutycznego
Oko w oko
Sylwestrowa stylizacja z Noble Lashes i DDTVN
Oko w oko
Dr Google na wszystko - na urodę, na chorobę
Oko w oko
Uważajcie na kuracje oczyszczające organizm!
Oko w oko
Wydanie specjalne LNE już na rynku!
Oko w oko
Najnowsze badania wskazują, że regularna depilacja woskiem, przycinanie lub usuwanie włosów intymnych maszynką czterokrotnie zwiększają ryzyko zakażenia chorobami przenoszonymi drogą płciową.
Oko w oko
Kosmetyczne limuzyny - wyprzedaż rocznika 2016!
Oko w oko
Zamykanie naczyń na światowym poziomie
Oko w oko
Kolejny Instytut Image
Oko w oko
Wielki sukces 34. Kongresu i Targów LNE!
Oko w oko
Laser frakcyjny co2 w gabinecie
Oko w oko
Oferuj klientom to, czego pragną, a nie to co myślisz, że pragną
Oko w oko
Kosmetolog, który może wykonywać iniekcje - to możliwe?
Oko w oko
Sprzedawaj korzyści, a nie usługi, a salon będzie pełen klientek!
Oko w oko
Kasa fiskalna do salonu kosmetycznego? Mała, elegancka i funkcjonalna!
Oko w oko
Waxperts - Nowa generacja wosków do depilacji!
  Forum