Papaina- czy jest niebezpieczna? Papaina- czy jest niebezpieczna? Hot

Papaina, enzym szeroko stosowany w przemyśle kosmetycznym, może wywoływać silne reakcje alergiczne skóry jak przekonują naukowcy z Wiedeńskiego Uniwersytetu Medycznego na łamach  The Journal of Investigative Dermatology.

Papaina jest ważnym enzymem proteolitycznym, występującym naturalnie w owocach papai i mającym szerokie zastosowanie w przemyśle kosmetycznym, np. jako częsty składnik peelingów enzymatycznych czy  preparatów rozmiękczających naskórek. Ma właściwości degradujące białkowe połączenia międzykomórkowe i określana jest często jako „roślinna pepsyna”, ze względu na podobieństwo do obecnej w ludzkim żołądku pepsyny. Naukowcy z Wiednia odkryli, iż enzym ten po kontakcie ze skórą może wywoływać silne reakcje alergiczne. Ich badania zostały opublikowane w  The Journal of Investigative Dermatology.

Erika Jensen-Jarolim i jej zespół badali wpływ papainy bezpośrednio na skórę myszy, jak również działanie tego enzymu na komórki skóry w szalce Petriego.

W jaki sposób papaina wywołuje reakcje alergiczne ?
Pierwsi autorzy Caroline Stremnitzer i Krisztina Manzano-Szalai wraz z zespołem projektowym wykazali, że papaina rozkłada białkowe połączenia pomiędzy komórkami. Enzym ten po kontakcie ze skórą powoduje utratę jej funkcji barierowej. "Już po krótkim okresie czasu, papaina zwiększa przepuszczalności naczyń, a komórki zapalne migrują do skóry"  wyjaśnia kierownik badań Jensen-Jarolim.  Po około dwóch tygodniach od ekspozycji na papainę naukowcy odkryli u myszy przeciwciała skierowane przeciw temu enzymowi.  To właśnie te immunoglobuliny są przyczyną reakcji alergicznych w kierunku enzymu.

Przenikanie przez barierę skórną nie wydaje się jednak być warunkiem wstępnym dla alergii na papainę. "Pozostałości enzymu wywołują alergię nawet wtedy, gdy jego funkcja enzymatyczna została zablokowana", tłumaczy Jensen-Jarolim. Zakłócenie bariery skórnej ma zasadnicze znaczenie dla wnikania innych alergenów i bakterii. Choroby skóry, takie jak np. atopowe zapalenie skóry (AZS), cechują się zwiększoną przepuszczalnością skóry, co wiąże się z podwyższonym ryzykiem zakażeń bakteryjnych, grzybiczych i wirusowych. Oprócz czynników genetycznych, także alergenne enzymy ze źródeł zewnętrznych mogą przyczynić się do objawów. Uderzające jest to, że papaina wykazuje ogromne podobieństwo strukturalne z jednym z najbardziej istotnych alergenów – roztoczem kurzu domowego. Autorzy twierdzą, że uczulenie na te roztocza następuje na tej samej zasadzie. "Osoby o wrażliwej skórze, a także małe dzieci powinny unikać tego enzymu i sprawdzać spisy składników produktów konsumenckich zgodnie z przepisami Dyrektywy UE 2000/13 / WE " mówi Jensen-Jarolim.