Badania nad preparatami dezodorującymi Badania nad preparatami dezodorującymi Hot

Naukowcy odkryli,  ze cykliczny oligosacharyd - beta-cyklodekstryna - jest zdolny do oddziaływania z różnymi komponentami potu i wydzielin ciała, przez co może stać się składnikiem aktywnym produktów do pielęgnacji ciała i dezodorantów.

Cyklodekstryny to rodzina związków składająca się z cząsteczek cukru połączonych ze sobą w formie pierścienia wytwarzanego ze skrobi drogą konwersji enzymatycznej. Są one atrakcyjnymi składnikami do kapsułkowania materiałów, gdyż jako naturalnie występujące cyklo-oligosacharydy charakteryzują się wysokim stopniem bezpieczeństwa przy stosowaniu miejscowo.

Zespół naukowców z University of Bari i ACRAF Angelini Research Center we Włoszech, początkowo miał na celu tylko wykazać  zdolność beta-cyklodekstryny do interakcji z niektórymi cząsteczkami, takimi jak kwasy karboksylowe, tiole i steroidy obecne w pocie i pozostałych wydzielinach, odpowiedzialnymi za powstawanie przykrego zapachu wydzielanego przez ludzkie ciało.

Ich badanie, opublikowane w International Journal of Cosmetics Science, pokazuje, że wszystkie rozpatrywane systemy są w stanie współdziałać z relatywnie słabymi związkami połączynymi z beta-cyklodekstryną w stosunku 1: 1, jako kompleks typu gość-gospodarz. Cyklodekstryna pełni funkcję gospodarza, a kompleksowany związek hydrofobowy jest gościem.

Bardzo ważnymi wyznacznikami zapachu ludzkiej skóry są znajdujące się w większości pod jej powierzchnią gruczoły łojowe, uwalniające złożoną mieszaninę lipidów (sebum) i kwasów tłuszczowych. Zapach ten jest bardzo zmienny indywidualnie oraz może być uznawany jako sygnał wskazujący na poziom czystości i kondycji fizycznej. Wpływają na niego takie czynniki jak płeć, wiek, nawyki żywieniowe, środowisko życia, a nawet rasa.

Dzięki wynikom tych badań można stwierdzić, że beta-cyklodekstryna jest w stanie współdziałać z różnymi składnikami obecnymi w pocie tworząc kompleksy inkluzyjne.  W związku z tym może być ona składnikiem aktywnym w dezodorantach, a także w innych preparatach do higieny osobistej.

Zazwyczaj, nieprzyjemny zapach ciała wiąże się z negatywnym wrażeniem otoczenia i dlatego może mieć wpływ na pewność siebie, w związku z czym za pomocą dezodorantów i perfum próbujemy wyraźnie go ograniczyć lub całkowicie wyeliminować.

Współczesne produkty do higieny osobistej mają pewne wady, a mianowicie zawierają zbyt dużo substancji zapachowych, które tylko maskują nieprzyjemny zapach, co ma negatywny wpływ na równowagę flory bakteryjnej skóry. Badacze twierdzą, że cyklodekstryny (CD) to nowa klasa składników kosmetycznych, które mogą być wykorzystywane do kontrolowania zapachu przez kompleksowanie cząsteczek odpowiedzialnych za nieprzyjemny zapach.

Posiadają hydrofobowe wnętrze, w którym zawarte mogą być różne związki lipofilowe, podczas gdy ich hydrofilowa powierzchnia zewnętrzna sprawia, że kompleksy inkluzyjne typu gość-gospodarz są przeważnie rozpuszczalne w wodzie”, przekonują badacze.