W trosce o zdrowie włosów W trosce o zdrowie włosów Hot

Zespół naukowców z Procter & Gamble we współpracy z University of York w Wielkiej Brytanii i Center for Electron Microscopy and Analysis w Ohio State University odkrył, że dodanie związków chelatujących, takich jak EDDS i histydyna do szamponów i odżywek do włosów może zmniejszać uszkodzenia wywołane przez wolne rodniki i utrzymać zdrowy wygląd włosów. Praca została opublikowana International Journal of Cosmetic Science Supplement.

Działanie związków chelatujących w takich produktach polega na usuwaniu miedzi z włosów przy każdym myciu i zapobieganiu gromadzenia się jej na włosach, ponieważ prowadzi to do powstawania szkodliwych wolnych rodników.

Naukowcy stwierdzili, że miedź gromadzi się we włosach powyżej poziomów endogennych, uczestnicząc w powstawaniu wolnych rodników w obecności czynników utleniających, a w szczególności zabiegów takich jak farbowanie włosów, czy ekspozycja na promieniowanie UV.

Według zespołu badawczego, wolne rodniki powodują dodatkową degradację białek, co prowadzi do połamanych, pozbawionych połysku i szorstkich w dotyku włosów.

Naukowcy zebrali dane na temat włosów kobiet na całym świecie, pobrali próbki, zmierzyli i przetestowali je na obecność miedzi – ile jej było, skąd pochodziła i gdzie była zlokalizowana. Próbowano określić czy znajdująca się we włosach miedź była zaangażowana w tworzenie się tych samych, określonych w poprzedniej pracy reaktywnych form oraz jakie konsekwencje ten proces wywiera na struktury białkowe włosów.

Finalnie oceniano czy uszkodzenia te można zmniejszyć poprzez dodanie środków chelatujących, uznawanych za typowe technologie wykorzystywane w systemach, gdzie metale typu redox mają wpływ na formowanie się aktywnych związków rodnikowych. Wysunięto wniosek, że EDDS i histydyna mogą istotnie zmniejszać szkody wywołane działalnością wolnych rodników.

Zdrowie włosów uznawane jest za istotny czynnik zdrowia całego organizmu, a według P & G ponad 40 % kobiet twierdzi, że jest bardzo zaniepokojonych kondycją swoich włosów.

Słaba kondycja włosów może prowadzić do utraty połysku, puszenia się w warunkach dużej wilgotności, łamliwości, utraty objętości i innych objawów zniszczenia włosów, jednak na rynku dostępny jest cały szereg produktów opracowanych i wprowadzonych do radzenia sobie z tymi problemami.

Źródło: Journal of Cosmetic Science Supplement