Nowe odkrycie dotyczące łuszczycy Nowe odkrycie dotyczące łuszczycy Hot

Łuszczyca jest zapalną chorobą skóry, która dotyka około 125 milionów ludzi na całym świecie. Charakteryzuje się swędzeniem oraz obecnością łuszczących się ognisk na skórze. Dokładna przyczyna powstawania tego schorzenia jest do ter pory niejasna.

Co raz więcej dowodów świadczy o ważnej roli układu immunologicznego w rozwoju łuszczycy, a dokładnie nadprodukcji cząsteczek sygnałowych komórek – cytokin. Stymulują one keratynocyty naskórka do ekspresji genów utrzymujących mikrośrodowisko zapalne. Obecnie naukowcy z Uniwersytetu Hokkaido w Japonii dostarczyli więcej dowodów, że szczególne znaczenie w tym procesie ma będąca cytokinom interleukina IL-17A.

Poprzednie badania opublikowane w 2012 roku, naukowcy leczyli pacjentów z łuszczycą przeciwciałami, atakującymi IL-17A w połączeniu z substancją (antagonistą), działającą przeciw czynnikowi martwicy nowotworu, inną cytokiną silnie zaangażowaną w mechanizm łuszczycy. Po dwóch tygodniach znacznie większy zestaw genów związanych z łuszczycą został stłumiony i na większą skalę u pacjentów traktowanych anty-IL-17A. Badacze doszli do wniosku, że IL-17A jest dominującą cytokiną biorącą udział w ekspresji genów związanych z łuszczycą.

Celem naukowców z Uniwersytetu Hokkaido było odtworzenie tych wyników w laboratorium. Hodowali oni pojedynczą warstwę ludzkich keratynocytów z mieszaniną 6 różnych cytokin, o których wiadomo, że uczestniczą w patogenezie łuszczycy i indukują ekspresję związanych z nią genów.

Następnie porównano ekspresję genów tych komórek do pozostałych, traktowanych różnymi kombinacjami tych samych cytokin, przy czym każda z nich pozbawiona była jednej cytokiny.

Gdy keratynocyty poddano działaniu wszystkich sześciu cytokin, ekspresja większej ilości genów niż w jednej z brakujących kombinacji oznaczała, że nieobecna w niej cytokina odgrywa największą rolę w ekspresji tych genów.

Co ważne, zespół zidentyfikował w keratynocytach zestaw genów związanych z łuszczycą, które są regulowane przez IL-17A. Stwierdzono, że jeden z nich, gen NFKBIZ, ma szczególne znaczenie w szlaku IL-17A. Koduje on białko, istotnie uczestniczące w regulacji odpowiedzi immunologicznej organizmu na infekcję.

To nowe badanie, opublikowane w czasopiśmie International Immunology, będzie przydatne dla przyszłego zrozumienia szlaku sygnalizacji IL-17A i w jaki sposób ta cytokina wchodzi w interakcję z innymi w patogenezie łuszczycy.

Źródło: International Immunology