Informacje

Jak wykorzystać uczelnię do znalezienia pracy? - rozmowa z Justyną Kasjaniuk

Jak wykorzystać uczelnię do znalezienia pracy? - rozmowa z Justyną Kasjaniuk
Jak wykorzystać uczelnię do znalezienia pracy? - rozmowa z Justyną Kasjaniuk
Jak wykorzystać uczelnię do znalezienia pracy? - rozmowa z Justyną Kasjaniuk Hot

Kończymy studia, z dyplomem w ręku zamykamy za sobą drzwi uczelni i nagle uświadamiamy sobie, że tak naprawdę nie mamy dokąd pójść? Co możemy zrobić żeby już na studiach znaleźć dobrą pracę? Jak przygotować się do poszukiwań żeby były skuteczne? Jak wykorzystać do tego uczelnię, której jesteśmy absolwentami? O tym rozmawiałam z Panią Justyną Kasjaniuk.

Justyna Kasjaniuk - doradca zawodowy i psycholog; pracuje w Akademickim Biurze Karier Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, prowadzi konsultacje indywidualne dotyczące pracy i kariery, a także warsztaty rozwoju osobistego i zawodowego

Czym zajmuje się Akademickie Biuro Karier?


Jesteśmy po to, żeby pomóc studentom i absolwentom znaleźć się na rynku pracy. Przede wszystkim działamy jako agencja zatrudnienia, pośrednicząca między pracodawcami a osobami poszukującymi pracy, stażów czy praktyk. Ponieważ działamy jako jednostka Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, skupiamy się głównie na szeroko rozumianej branży medycznej, zdrowia i urody. Prowadzimy także porady zawodowe, pomagamy napisać CV i list motywacyjny, udzielamy informacji o rynku pracy, w tym o możliwości odbywania różnych kursów i szkoleń. Sami również prowadzimy szkolenia ? zazwyczaj są to warsztaty
umiejętności psychospołecznych.

Jak długo prowadzicie Państwo działalność? Obserwujecie duże zainteresowanie ze strony studentów?

W obecnym kształcie, jako samodzielne biuro, pracujemy od 1,5 roku i od początku musieliśmy ciężko pracować, starając się o zainteresowanie studentów i absolwentów. Organizujemy targi pracy, warsztaty umiejętności miękkich (największą popularnością cieszą się te dotyczące komunikacji i współpracy w grupie, a także warsztaty technik pamięciowych), bierzemy też udział w różnych akcjach ogólnouczelnianych. Imprezy te pozwalają nam na bezpośredni kontakt ze studentami, a przy okazji promowanie biura i jego usług. Ale ciągle nie wszyscy studenci o nas wiedzą. Przede wszystkim jednak wielu studentów nie myśli w czasie studiów o przyszłej pracy i karierze ? do nas trafiają ?w ostatniej chwili?, kiedy bardzo zależy im już na tym, żeby gdzieś pracować, oczywiście najlepiej zgodnie ze swoim wykształceniem. Jeśli jednak student nie interesował się wcześniej tym tematem i trafia do nas na ostatnim roku studiów lub zaraz po obronie, to sprawa może nie wyglądać tak prosto. Na lepszej pozycji są te osoby, które w czasie studiów są aktywne, robią dodatkowe kursy, działają w samorządzie, kołach naukowych czy stowarzyszeniach, a przede wszystkim starają się zdobyć jakąś praktykę zawodową, nawet, jeśli nie jest ona wymagana w toku studiów.

Kto może skorzystać z Państwa pomocy? Czy są to tylko studenci z Państwa uczelni?

Nasze usługi oferujemy bezpłatnie studentom i absolwentom wszystkich kierunków naszej Uczelni. Zdarza się jednak, że odwiedzają nas osoby nie związane z Uniwersytetem Medycznym ? nikomu jeszcze nie odmówiliśmy pomocy.

Jak wielu studentów i absolwentów kosmetologii zwraca się do Państwa o pomoc?

Niewielu. Studenci kosmetologii uczestniczą w targach pracy czy organizowanych przez nas warsztatach. Jednak nie jest to dużo osób, biorąc pod uwagę liczebność kierunku. Najmniej studentów kosmetologii korzysta z indywidualnych porad zawodowych. Podejrzewamy, że studenci tego kierunku częściej mają jasno wytyczony cel zawodowy (często jest to pomysł na własną działalność gospodarczą), a jednocześnie może wynikać to z braku wiedzy o tym, że studiowanie kosmetologii daje dużo szersze możliwości niż tylko praca w salonie kosmetycznym. Jedną z nich jest chociażby praca w dziale badań i rozwoju w firmach produkujących kosmetyki. Takie możliwości dają zarówno mniejsze firmy, jak i te duże i znane, jak Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, której przedstawicieli gościliśmy w tym roku na targach Pracy Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Pomagacie w przygotowaniu do poszukiwania pracy (pisanie aplikacji itd.), czy posiadacie również oferty od konkretnych pracodawców?

Oczywiście, dysponujemy stale aktualizowaną bazą ofert pracy z branży medycznej, zdrowia i urody. Oferty udostępniamy na miejscu w biurze, a także na naszej stronie internetowej www.umed.pl/abk w zakładce ?Oferty pracy, praktyki?.

Jakie szkolenia oferujecie Państwo studentom kosmetologii?

Akademickie Biuro Karier samodzielnie prowadzi tylko szkolenia miękkie i z obszaru doradztwa zawodowego. Natomiast możemy polecać kierunki kursów i szkoleń specjalistycznych i innych. Kosmetolodzy wiążący swoją przyszłość zawodową z pracą w salonie kosmetycznym podniosą swoją atrakcyjność na rynku pracy dzięki różnorodnym kursom, dającym dodatkowe uprawnienia i umiejętności, jak na przykład wykonywanie zabiegów depilacji laserowej czy różnego rodzaju masażu. Osoby, które myślą o innym kierunku zawodowym niż salony kosmetyczne przede wszystkim muszą odpowiedzieć sobie na pytanie: ?jeśli nie salon kosmetyczny, to co?? ? a wybór szkoleń i kursów powinien być
dostosowany do ich indywidualnych potrzeb i pomysłu na ich własną przyszłość zawodową. Dodatkowo - jak twierdzą sami pracodawcy ? wszystkim przydają się kursy komunikacji i współpracy w zespole.

Czy z Państwa obserwacji wynika, że studenci kosmetologii mają szczególne potrzeby czy braki w umiejętnościach efektywnego poszukiwania pracy? Na czym polega ich przewaga/słabość?

Jeśli chodzi o samą umiejętność poszukiwania pracy, ważne jest przede wszystkim odkrycie, gdzie chcę pracować i dlaczego. Zwykle, gdy jesteśmy tego pewni i podążamy za tym ?głosem? ? jesteśmy dużo bardziej atrakcyjni dla potencjalnych pracodawców. Reszta to sprawy ?techniczne? ? umiejętność stworzenia odpowiedniego CV, znalezienia dobrych argumentów, które pojawią się w liście motywacyjnym i umiejętność zaprezentowania się pracodawcy w bezpośredniej rozmowie. Jeśli chodzi o te umiejętności, kosmetolodzy nie odróżniają się tu mocno na tle innych kierunków. Częściej problemem jest ta pierwsza kwestia, związana dodatkowo z ciągle nie dla wszystkich jasną odpowiedzią na pytanie: czym różni się kosmetyczka od kosmetologa i jakie dodatkowe możliwości daje studiowane kosmetologii? Nie chcę powtarzać tu wątku, który na portalach tematycznych jest wielokrotnie powtarzany. Ja uważam, że każdy powinien sobie sam odpowiedzieć na to pytanie. Jak czuję się z wiedzą, którą uzyskałem/uzyskałam w czasie studiów i co chcę z nią zrobić? Jedna osoba będzie zadowolona, że ułatwi jej to jeszcze lepiej wykonywać zabiegi w zakładzie kosmetycznym, ktoś inny zostanie dzięki tej wiedzy wykładowcą w szkole kosmetycznej, inna osoba stwierdzi, że chce rozwijać wiedzę z dziedziny kosmetologii pracując w laboratorium firmy produkującej kosmetyki lub instytucie naukowym.

Czy firmy kosmetyczne zgłaszają się do Państwa z prośbą o pomoc w znalezieniu pracowników? Na jakie stanowiska najczęściej?

Przyznam, że niestety jest raczej odwrotnie - to my sami musimy się starać o pozyskanie pracodawcy. Zdarza się, że musimy wyjaśniać, kim jest kosmetolog i podkreślać jego kompetencje - zwłaszcza w firmach produkcyjnych, gdzie zatrudniani są np. chemicy tam, gdzie mogliby pracować absolwenci kosmetologii. Podobna sytuacja jest na przykład w farmacji - w firmach farmaceutycznych na niektórych stanowiskach "tańsi" chemicy wypierają "droższych" farmaceutów. Jednak tutaj ważniejsza jest chyba świadomość kompetencji kosmetologa. Te firmy produkcyjne, które doceniają kosmetologów, zgłaszają się na Uczelnię w poszukiwaniu pracowników bezpośrednio do Katedry Kosmetologii - proszą o polecenie najlepszych studentów, zainteresowanych pracą nad kosmetykami. Takie oferty pracy zwykle nawet nie są publikowane na naszej stronie internetowej. Oczywiście pojawiają się też na Uczelni oferty pracy w lokalnych salonach kosmetycznych, w salonach SPA.

W jaki sposób wspieracie absolwentów chcących otworzyć własną działalność?

Jesteśmy w stanie udzielić podstawowych informacji dotyczących zakładania działalności gospodarczej, a następnie zaproponować pomoc ekspertów w tej dziedzinie - w zależności od potrzeb może to być ogólne doradztwo i pomoc w przejściu przez procedury zakładania firmy, kursy dotyczące prowadzenia firmy (w tym firm typu spin-off, czyli tych, których podstawą może być wiedza zdobyta w czasie studiów), możemy wskazać możliwości finansowania danego przedsięwzięcia (w tym bezzwrotne dotacje) i instytucje, które się tym zajmują. W naszym biurze w rozmowie z doradcą zawodowym można także zweryfikować wstępnie swój pomysł na firmę, zarówno pod względem biznesowym (szkic biznesplanu), jak i tego, na ile dana osoba "nadaje" się do prowadzenia firmy. Oczywiście obok pewnych kompetencji ważne są preferencje tej osoby do pracy w określony sposób i w określonych warunkach. Jest to ważne, ponieważ prowadzenie własnej firmy to także pewien sposób na życie.

Jak z Państwa obserwacji rozwija się rynek pracy dla kosmetologów? Gdzie za kilka lat będzie potrzeba najwięcej ludzi?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo trudna. Duże różnice na rynku pracy zależą choćby od miejsca - czy to jest duże czy małe miasto, czy w pobliżu rozwija się przemysł kosmetyczny, a także czy jest to ośrodek szkolący/prowadzący prace naukowe w tej dziedzinie. Na pewno istotne zmiany mogłaby wprowadzić ustawa o zawodzie kosmetologa, której jednak nadal nie ma. Dużą popularność dziedziny sugeruje ogromna liczba studiów, kursów i szkoleń, to jednak nie wszystko, bo przecież sukces w każdej branży wyznaczany jest przez popyt na określone usługi. Podejrzewam, że klientów w branży zdrowia i urody nie zabraknie. Warto się natomiast przyglądać trendom (np. zbliżenie do natury - kosmetyki naturalne i kosmetyki świeże czy zdrowie i uroda osób po 50 roku życia) - one pokażą, na jaki rodzaj usług czy prac ten popyt będzie większy.

Dziękuję za rozmowę.


Oko w oko
Mega Oxy najbardziej innowacyjne urządzenie do infuzji tlenowej
Oko w oko
Bezprzewodowy sensor nawilżenia skóry
Oko w oko
Lekarstwo na blizny i zmarszczki?
Oko w oko
Kapsaicyna - za czy przeciw?
Oko w oko
Kurkuma nie ma działania terapeutycznego
Oko w oko
Sylwestrowa stylizacja z Noble Lashes i DDTVN
Oko w oko
Dr Google na wszystko - na urodę, na chorobę
Oko w oko
Uważajcie na kuracje oczyszczające organizm!
Oko w oko
Wydanie specjalne LNE już na rynku!
Oko w oko
Najnowsze badania wskazują, że regularna depilacja woskiem, przycinanie lub usuwanie włosów intymnych maszynką czterokrotnie zwiększają ryzyko zakażenia chorobami przenoszonymi drogą płciową.
Oko w oko
Kosmetyczne limuzyny - wyprzedaż rocznika 2016!
Oko w oko
Zamykanie naczyń na światowym poziomie
Oko w oko
Kolejny Instytut Image
Oko w oko
Wielki sukces 34. Kongresu i Targów LNE!
Oko w oko
Laser frakcyjny co2 w gabinecie
Oko w oko
Oferuj klientom to, czego pragną, a nie to co myślisz, że pragną
Oko w oko
Kosmetolog, który może wykonywać iniekcje - to możliwe?
Oko w oko
Sprzedawaj korzyści, a nie usługi, a salon będzie pełen klientek!
Oko w oko
Kasa fiskalna do salonu kosmetycznego? Mała, elegancka i funkcjonalna!
Oko w oko
Waxperts - Nowa generacja wosków do depilacji!
  Forum