Bakterie probiotyczne mogą spalać tkankę tłuszczową Bakterie probiotyczne mogą spalać tkankę tłuszczową Hot

Zgodnie z nowymi badaniami, suplementy diety zawierające żywe kultury bakterii, zwane probiotykami, mogą spalać tłuszcz brzuszny.

Odkrycie, opublikowane 9 października w Journal of Functional Foods sugeruje, że nowy probiotyczny suplement diety, który zapobiega wchłanianiu tłuszczu przez jelita, może skutecznie przyczynić się do utraty wagi. Badanie zostało sfinansowane przez firmę Micropharma, która jest producentem suplementów probiotycznych.

„Normalnie trawimy całą żywność i wchłaniamy wszystkie kalorie"- powiedział badacz Peter Jones z Uniwersytetu Manitoba w Kanadzie. "Uważamy, że probiotyki ingerują w absorpcję tych kalorii tak, że więcej kalorii zostaje wydalonych z organizmu, a mniej przyczynia się do rozwoju brzusznej tkanki tłuszczowej.”

Badania jednak zostały przeprowadzone na niewielkiej liczbie osób, które miały na początku tylko lekką nadwagę. Efekt odchudzania był również dość skromny, więc nawet jeśli rezultaty odchudzania zostaną przez nie utrzymane, probiotyki nie wyeliminują potrzeby stosowania odpowiedniej diety i ćwiczeń fizycznych.

„Ludzie nie będą mogli jeść tylko probiotyków w celu zmniejszenia masy ciała"- powiedział Jeremy Burton, mikrobiolog z kanadyjskiego Canadian Research & Development Centre for Probiotics , który nie był zaangażowany w badania.

Dobroczynne bakterie mogą przyczynić się do leczenia depresji, łagodzenia problemów żołądkowych, a nawet zwalczania infekcji zatok.

Ponieważ inne badania wykazały, że bakterie jelitowe zmieniają sposób w jaki organizm wchłania kalorie z pożywienia, Jones i jego koledzy chcieli zbadać, czy te bakterie mogą mieć wpływ na utratę wagi.

Zespół Jonesa karmił 28 wolontariuszy z nadwagą dzienną porcją jogurtu. Połowa jogurtów, otrzymywanych przez uczestników zaprawiona była bakteriami Lactobacillus fermentum lub amylovorus Lactobacillus. Aby wyodrębnić działanie bakterii, całość spożywanego przez ochotników pożywienia była dostarczana przez naukowców.

Po upływie półtora miesiąca, ci którzy spożywali L. fermentum stracili 3% tkanki tłuszczowej, natomiast, ci którzy otrzymywali L. amylovorus utracili 4% w porównaniu ze stanem początkowym. Większość utraconej tkanki tłuszczowej zlokalizowana była w partiach brzusznych, co może być związane z chorobami serca. Naukowcy nie wiedzą jednak, dlaczego dochodzi do utraty głównie tłuszczu z okolic brzucha.

Zespół badaczy podejrzewa, iż bakterie probiotyczne redukują tkankę tłuszczową, zapobiegając absorbowaniu tłuszczu przez jelita.

„W przeciwieństwie do innych odchudzających leków uniemożliwiających wchłanianie tłuszczów w jelitach, probiotyki nie powodują nieprzyjemnych skutków ubocznych trawienia”- powiedział Jones.

„To obiecujące badania wstępne- powiedział Burton. Zgodne z innymi badaniami wykazującymi, że bakterie probiotyczne mogą oddziaływać na jelita."

Źródło: LiveScience