Materiały konferencyjne

Kierunki rozwoju gabinetów kosmetycznych w Polsce

Branża kosmetyczna jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki w Polsce. Zarówno pod względem edukacyjnym, czyli kształtowaniem nowego środowiska, jak i z punktu widzenia innowacyjności, wprowadzanych technologii a także adaptacji nowinek z zagranicy.
Jednym słowem, rynek kosmetyczny wciąż idzie do przodu. Wystarczy otworzyć jakiekolwiek pismo fachowe, przyjrzeć się ofercie wystawców na targach branżowych a już zaczynamy się zastanawiać, która z tych nowinek zagości na stałe w gabinetach kosmetycznych. Kult młodości, piękna, sprawności fizycznej jest obecnie najbardziej lansowanym trendem medialnym. Chęć zbliżenia się do tego ideału, zmusza do korzystania z usług gabinetów dermatologii estetycznej, chirurgii plastycznej, gabinetów odnowy biologicznej, a także salonów urody. Czas, jakim dysponują nasi klienci, aby się wyciszyć, zrelaksować, a przede wszystkim zadbać o siebie, systematycznie z każdym rokiem się kurczy. Dla branży usług kosmetycznych oznacza to, że w przyszłości będzie on rynkiem dużo bardziej wymagającym i konkurencyjnym niż obecnie. A to z kolei, powinno nas skłonić do refleksji nad kierunkiem rozwoju gabinetów kosmetycznych.

Usługi zintegrowane

Mówiąc o usługach kosmetycznych, widzimy podział na niewielkie gabinety, oraz ośrodki, w których pracuje kilku kosmetologów. Nie zależnie od tego ile osób tworzy zespół, oferta jaką prezentują jest bardzo różnorodna. Nie zawsze jednak klient, pomimo bogatej oferty ma szansę skorzystać z usługi pełnowartościowej. Należy przez to rozumieć, że zaspokoi ona jego potrzeby w jednym gabinecie kosmetycznym, bez konieczności odwiedzania kilku oddalonych od siebie miejsc.

Przyszłością będą niewątpliwie usługi, które będzie można zaoferować zainteresowanym jednocześnie. Już dzisiaj możemy zauważyć, że brak czasu wymusza na nas tzw. ?wash & go? czyli łączenie ze sobą kilku zabiegów np. manicuru z pedicurem i henną całkowitą. Rozplanowanie takiej usługi, aby została ona wykonana szybko i sprawnie, wymaga od kosmetologa umiejętności manualnych, wyobraźni, a także sensownego rozplanowania pracy. Jeśli dodamy do tego, że oprócz zabiegu oczekuje się od nas poprawy samopoczucia, relaksu i stworzenia warunków do wypoczynku to dopiero wtedy możemy mówić o usłudze zintegrowanej.

Personel

Bez względu na to, czy same wykonujemy usługi, czy też zatrudniamy pracowników to trzeba się zastanowić nad ich rolą w gabinecie kosmetycznym. Spełnia on przecież nie tylko funkcję osoby wykonującej zabieg, ale również zwiększa świadomość w kwestii zdrowego odżywiania, pielęgnacji domowej, radzi w kwestii utrzymania prawidłowej sylwetki. Od tego na ile jest komunikatywny będzie zależało odczucie klienta, co do odpowiedniego przyjęcia, porady czy rozmowy.

Warto zwrócić uwagę na poziom edukacji kosmetologa, uczestnictwo w kursach i szkoleniach firmowych, a także na znajomość obsługi komputera czy też wiedzę ogólną. Klienci oczekują od nas przede wszystkim indywidualnego podejścia, rzeczowego doradztwa, partnerskiego traktowania, a także stosownego wyglądu, który mógłby świadczyć o naszym profesjonalizmie.

Dlatego personelu gabinetu nie należy wybierać przypadkowo. Pamiętajmy, że poziom, jaki reprezentuje kosmetyczka jest poziomem gabinetu. Nie rzadko też mamy do czynienia z doskonałymi kosmetologami, ale słabymi marketingowcami, którzy doskonale wykonują swoją pracę, ale czar ich pryska zaraz po odebraniu telefonu. Niech za przykład, służą nam inne firmy, w których pracownicy mają obowiązek odbycia szkolenia kształtującego umiejętność rozmowy z klientem, asertywność, czy prowadzenie sprzedaży ? tu przydatne ze względu na sprzedaż kosmetyków. Nowym wyzwaniem jest rozwój tzw. turystyki estetycznej ( zagraniczni pacjenci klinik chirurgii plastycznej, stomatologów czy ośrodków odnowy biologicznej), która zobowiązuje do inwestowania w szkolenia językowe pracowników.

Od tego wszystkiego zależy, czy sprostamy potrzebom klienta i czy wróci on do nas ponownie.

Elastyczność

Na kosmetycznym rynku przyszłości, powodzeniem będą się cieszyły tylko te gabinety, które będą potrafiły szybko zareagować na nieustannie zmieniające się potrzeby klientów. Do takich zapewne będzie należała zmiana dotychczasowego myślenia o pracy kosmetologa, jako o pracy w konkretnym miejscu. Przykładem mogą być Niemcy, gdzie już teraz kosmetyczka przyjeżdża do domu klienta, lub do szpitala. Jest to nowa forma usługi, preferowanej szczególnie przez ludzi starszych, czy też pacjentów oddziałów onkologicznych lub położniczych. Poza tym należy mieć na uwadze, że stajemy się coraz bardziej wygodni. A w związku z tym jest to szansa za zaoferowanie innej, jeszcze nie tak popularnej usługi w domu klienta.

Biorąc pod uwagę dostępność gabinetów kosmetycznych, to do większości należą te, które czynne są w określonych sztywno godzinach. Natomiast wybiegając w przyszłość, trzeba podkreślić, że kierunkiem rozwoju gabinetów jest elastyczność pracy salonu. Przejawem tego będzie również dostosowanie do klienta godzin pracy gabinetu. Takie zjawisko obserwujemy już dziś w niektórych gabinetach.

Klient

Podstawą egzystencji gabinetów kosmetycznych jest oczywiście klient, który jest odbiorcą naszej usługi. Wiele też zmieni się i w tej kategorii, bo wymagają tego zmieniające się warunki życia. Sposób traktowania klienta w gabinecie kosmetycznym jest podstawowym kryterium, od którego zależy ilość osób, jakie nasz gabinet odwiedzają. Ich opinia (pozytywna lub negatywna) o naszym salonie jest więc dla nas reklamą lub powodem zmniejszających się przychodów. Dlatego też, ważna będzie elastyczność w kontaktach z klientem oraz dostosowanie formy reklamy, aby dotrzeć do jak największej ilości osób. Podstawowym narzędziem, jakie obecnie wykorzystujemy tylko w niewielkim stopniu jest internet. Stworzenie reklamy w internecie, pozwoli nam na pozyskanie nowych klientów (w tym również zagranicznych), w związku z rozwojem branży ?turystyki estetycznej?. Daje to również możliwość stworzenia w komputerze wirtualnej bazy danych. Będzie to podstawowe narzędzie do tworzenia ankiet, przypominania o terminie kolejnej wizyty czy też przechowywania danych o przeprowadzonych dotychczas zabiegach. Takie działania tworzą atmosferę przyjaźni i zaufania, co dodatkowo wzmacnia postrzeganie gabinetu, jako profesjonalnego i wartego polecenia innym.

Trzeba również zauważyć, że czasy, kiedy to klient przychodził tylko po usługę minęły. Teraz oczekuje on indywidualnego podejścia, oraz głębokiego psychicznego i fizycznego relaksu. Wymaga to od kosmetologa nabycia nowych umiejętności i dodatkowej aranżacji wnętrza.

Wnętrze gabinetu

Walkę o klienta w przyszłości wygrają gabinety nowoczesne. Nie oznacza to jednak zakupu dodatkowych urządzeń. Wymaga natomiast zaplanowania wnętrza i stworzenia niepowtarzalnej atmosfery. Inspiracją może być modny ostatnio kierunek Wellness. Ważną jego częścią jest dobre samopoczucie klienta połączone z odpowiednią pielęgnacją i relaksem. Możemy pozwolić sobie również na wprowadzenie egzotycznych zabiegów przy jednoczesnym zastosowaniu muzyki relaksacyjnej lub aromaterapii.

Przyszłość gabinetów kosmetycznych zależy od stopnia dostosowania się do klienta. Szerokie pole do popisu będą miały z pewnością te gabinety, które wcześniej zadbają o dobrą atmosferę w salonie, przygotują personel i ciekawą ofertę, ale również skupią się na indywidualnym traktowaniu każdego klienta.


LITERATURA:

  • Salon i Elegancja nr 1-2. "Trendy 2007", nr 8-9.2007 "Kosmetyczne drogowskazy"
  • SPA BUSINESS nr 1. 2008 " Co będzie trendy w 2008 roku?"

Autorzy:

Joanna Masłowska, Iwona Kuźmicz

Wyższa Szkoła Kosmetologii i Ochrony Zdrowia w Białymstoku


Oko w oko
Oryginalne perfumy, czy tańsze zamienniki?
Oko w oko
Jak suszyć dłonie: ręcznikiem czy suszarką?
Oko w oko
Nowa skóra z maszyny?
Oko w oko
Fryzjerzy i kosmetolodzy objęci obowiązkiem posiadania kasy fiskalnej
Oko w oko
Przełom w dziedzinie podkręcania i wydłużania rzęs
Oko w oko
W mieście szybciej się starzejemy?
Oko w oko
Skóra bez przebarwień – jak pozbyć się plam i piegów po lecie
Oko w oko
Uważajcie na to, kiedy kremujecie dłonie
Oko w oko
Oto 21 grzechów głównych wobec rzęs
Oko w oko
Bakterie kontra trądzik
Oko w oko
BIO ELECTRO PEELING ODMŁADZANIE I EKSFOLIACJA FALAMI RADIOWYMI
Oko w oko
Salon urody promuj lokalnie
Oko w oko
Trendy w salonie kosmetycznym. Poznaj 6 sposobów, aby salon był bardziej eko
Oko w oko
Dlaczego wciąż jesteśmy w tyle?
Oko w oko
"Mobilki" coraz bardziej popularne?
Oko w oko
Sprzedawaj korzyści, a nie usługi, a salon będzie pełen klientek!
Oko w oko
Kasa fiskalna do salonu kosmetycznego? Mała, elegancka i funkcjonalna!
Oko w oko
Waxperts - Nowa generacja wosków do depilacji!
Oko w oko
Światowy Dzień Chorych na Łuszczycę 2014
Oko w oko
Marketing w salonie kosmetycznym – czy jest potrzebny?
  Forum