Niedawno informowaliśmy o tym, że witamina D zapobiega starzeniu się, a tymczasem Journal of Psychiatry and Neuroscience informuje o jej właściwościach? antydepresyjnych.
Badanie kliniczne na grupie ponad 1000 pacjentów z małą lub dużą depresją udowodniło, że stężenie 25-hydroksywitaminy D jest istotnie niższe u pacjentów z depresją niż u osób z grupy kontrolnej. Powstaje jednak pytanie, czy obniżone stężenie witaminy D jest przyczyną depresji, czy też jej skutkiem.
Okazuje się również, że podawanie witaminy D w okresie zimowym pozwala osiągnąć poprawę nastroju już po 5 dniach (w porównaniu z placebo), a użytkownicy solarium po ekspozycji na promieniowanie ultrafioletowe (nasilające przemianę 7-dehydrocholesterolu do witaminy D) czują się bardziej zrelaksowani niż po zastosowaniu lamp z filtrem.
Być może przyczyną, dla której część pacjentów z depresją sezonową nie reaguje na leczenie lampami, jest właśnie stosowanie w lampach filtrów UV.
Wszystkie przytoczone tu doniesienia potwierdzają tezę, że antydepresyjne właściwości witaminy D zasługują na dalsze badania.
Magdalena Wieczorek
Serwis Kosmetologiczny
| « poprzednia | następna » |
|---|


